lørdag 20. august 2011

Lever du det livet du ønsket/ønsker?

Et snodig spørsmål, kanskje? Men hvis du tenker deg om, lever du det livet du drømte om den gang du stod på terskelen til voksenlivet? Lever du det livet du drømmer om i dag?

Det er selvsagt mange drømmer som endrer seg underveis, mange drømmer som blir virkelige, nye drømmer som skapes og en del skuffelser underveis.

Nå er ikke jeg av dem som drømmer om å bli oppringt av Norsk Tipping, for jeg tror ikke på at penger skaper lykke. Til tross for dette skjønner jeg også at man med mye penger kan oppfylle en del av sine drømmer, hvis man drømmer om ting som krever kapital.

Jeg drømmer om det enkle liv. Jeg kunne bodd i et lite hus, med bare det aller mest nødvendige. Eller i en helt ordinær leilighet. Kanskje det siste passer best? Da ville jeg ikke hatt noen hage å kjempe med. Jeg ville dratt på tur hele tiden, sett alt som jeg drømmer om å se i Norge og resten av verden. Tja, kanskje det hadde vært best å bo i en bobil?

Jeg lever et godt liv i dag. Jeg mangler ingenting, har godt med fritid, jeg har egentlig ingenting å klage på. Men dragningen mot naturen og alt jeg skulle gjort, den er stor. Noen ganger alt for stor. I naturen lever man, resten av tiden er man bare på vent!

Det er så mange rundt meg som bare eksisterer. I allefall som jeg ser det. De jobber 9-4 jobber, lager middag, vasker hus, ser på tv, og når helga kommer er de utslitte og bruker tiden på sofaen. Eventuelt tar seg en fest. Det er selvsagt et godt liv for mange, men hva opplever man da, bortsett fra en hverdag?

Drømmen om et stort og flott hus, fabelaktig bil, stor og flott hytte ved sjøen og kanskje ei til på fjellet, det er lykken for mange. Man streber for å oppnå mange materielle mål. Kanskje er det lykken i livet? Hverdager i hjemmet, kjøreturer i bilen og helgeturer til hytta?

Ok, så har jeg et stort hus, om ikke så flott - egentlig langt derfra, på den annen side bryr det meg akkurat null. Ny, flott bil har jeg også... og hytte på fjellet - i de svenske skoger, liten, lettstelt og akkurat passe flott - for meg. Jeg finner stor glede i å dra på hytta, mest for å dra på tur, lage bål og leve det enkle liv.

Klart vi er forskjellige, finner gleder i forskjellige ting, men er ikke hverdagslivet litt kjedelig i lengden? Tiden går og man gjør de samme tingene hele tiden. Dag ut og dag inn. Uke etter uke. Måned etter måned. År etter år. Plutselig er livet oppspist, du er blitt for gammel til å endre på det levesettet du har lagt deg til gjennom livet. Eller tar jeg feil?

Hva skal livet fylles med? Hverdager må man ha, men realiserer du drømmene du har? Gjør du de tingene du ønsker og drømmer om, i allefall noen ganger?

For meg er turer i skog og fjell viktig. Det gjør jeg så mye jeg kan av. Et år uten minst en tur til varmere strøk, er faktisk ikke et år - bare et vakum av ingenting.

Å skulle gjøre alt man drømmer om først når man blir pensjonist, det tror jeg er en dårlig filosofi. Ingen vet hvordan helse og liv blir da. Ikke alle blir pensjonister. Ikke alle ser morgendagen. I min verden skal livet leves nå, i dag, og som en bonus kan jeg nyte flere drømmer og opplevelser når jeg en dag blir pensjonist!


Lev livet godt og mye!
Ikke sannt?

2 kommentarer:

  1. Kjempefint innlegg, Siv Anita!

    Selv lever jeg nok ikke det livet jeg engang i tiden hadde sett for meg at jeg skulle komme til å leve, men jeg lever så godt jeg kan utfra slik livet mitt faktisk ble. ;)

    Men dette får bli mitt svar i dag, selv om det ble litt kort. Jeg har nemlig et liv å leve. Ute. I sola. Mens den enda er her. :) Ha en fantastisk dag, vennen! :D

    SvarSlett
  2. Å leve livet så godt man kan, utfra slik det faktisk ble, er en knallgod filosofi! :)

    Håper du også får en fantastisk fin dag! ;)

    SvarSlett

Tusen takk for at du vil gi meg en kommentar!