torsdag 22. september 2011

Bygdetrollet!

Bygdetrollet, ja, det finnes overalt, ikke bare på bygda. Det finnes i alle tettsteder og byer også. På arbeidsplasser og i fritidsaktivitetsmiljøer. Men hvem er nå dette vesenet?

Jo, det er oss alle sammen!  Når vi forteller videre noe vi har hørt, noe vi tror, noe vi antar om noen andre og deres liv og gjøremål. Kanskje antar vi at den vi forteller noe om aldri får vite at vi sier det, men som oftest stemmer ikke dette, de får vite det til slutt.

Innimellom får vi en oppfattning av et menneske eller en situasjon og deler denne oppfattningen med andre. Kanskje kommer dette videre som en ekte sannhet? Kanskje kommer dette videre i en annen form enn den som var meddelt i utgangspunktet?

Bygdetrollet er rett og slett sladder. "Jo, jeg kjenner henne! Hun er sånn og sånn." eller; "Han er bare helt utrolig, jeg orker han bare ikke." Vi har vel alle kommet med sånne uttalelser. Greit nok. Men hva med; "Jeg har hørt at han har et forhold til henne og tenk på forloveden som ikke aner noenting!" Dette er bare noe du har hørt, ikke er sikker på, ikke noe du faktisk vet. I neste omgang kommer denne settningen videre til neste ledd som en sterkere påstand; "Jeg har fra en sikker kilde at han har et forhold på si med ei dame." Fremdeles ikke noe du kan si med sikkerhet, men du forteller det likevel. Det er godt kaffe-nytt. Et OMG, er det mulig?

Jeg har gjort det selv. Mine venner har gjort det. Jeg er blitt utsatt for det. Mine venner er blitt utsatt for det. Likevel fortsetter vi med det, alle sammen. Vi glemmer at dette ikke er noe hyggelig å bli utsatt for. Vi gjør det til og med uten å vite at det er det vi gjør. At vi er bygdetrollet.

Selv er jeg en person som sier og gjør mye jeg ikke burde sagt og gjort, som så mange andre. Selvsagt er det ganger jeg burde holdt kjeft og ikke sagt noen ting, men jeg kommer med snodige uttalelser og gjør snodige ting eller feil, som jeg i neste omgang blir "slaktet" for. Nå er jeg ikke redd for å stå for noe jeg har sagt eller gjort, uansett hvor teit dette er. Men innimellom merker jeg at ting er kommet videre helt tatt ut av situasjonen og historien. Hvorfor gjør vi dette? Er det et kvinnefenomen? Neppe! Menn er like ille. Bygdetroll.

Jeg sier ofte til dere at; "La bygdetrollet ligge død!"
Jeg ber instendig om at vi alle sammen kan bli flinkere til dette.

10 kommentarer:

  1. meget fornuftige ord, og dette er noe vi alle bør ta tak i!
    syns det er ille når enkelte nesten koser seg over andres ulykke,....

    ha en super dag :)

    SvarSlett
  2. Ja, det har du rett i! Det er ille når andre nesten koser seg over andres ulykke. Men det er nesten værre når noen koser seg med å gjøre andres lykke til noe negativt... for det skjer det også!

    Vi bør nok alle være flinkere til å ta tak i dette, jeg også...

    Håper du får en super dag du også!

    SvarSlett
  3. Halleluja. Det værste er folk som gotter seg over andres problemer, og gjerne setter ut usanne rykter. Alle som du sier, kommer med sladder i ny og ned. Selv har jeg en levereger, og det er at jeg skal kan si alt jeg sier, også til vedkommende jeg snakker om. Helst sier jeg i fra til vedkommende det gjelder, i stedet for å snakke om det til andre. Familien blir et unntak. Godt å tømme frustrasjon over til Kona. Men sladder og jantelov er en UTING!!!

    SvarSlett
  4. Roffens, det ble rene kirkestemningen!!! Jeg føler at jeg også kan si til vedkommende jeg sier noe om, akkurat det jeg sier til andre, men ikke alt vil være like hyggelig for andre å høre!

    Som jeg sier er det også positive ting som blir vridd til noe negativt, men det heter vel; "Misunnelse"?

    Av og til må man ut med frustrasjoner, sånn er det bare! Da gjelder det å velge "søppelbøtte" med omhu.

    SvarSlett
  5. Dette har eg også tenkt mykje på. Og du har heilt rett, me må ta oss sjølv i nakken, og gjera andre bevisst på det... Forferdeleg bale for dei som blir ramma av sladderet! Og det slår som regel tilbake på ein sjølv til slutt...

    SvarSlett
  6. Du har så rett, så rett, Røsslyng! Det slår alltid tilbake på deg selv!

    SvarSlett
  7. En reprise i ny og ne hører en blogg til. Vi har litt å lære av de kommersielle tv-stasjonene..

    Og innholdet er jeg selvsagt enig med.

    SvarSlett
  8. ;)

    Bygdetrollet er skummelt... folk snakker mye om ting de ikke vet noe som helst om, beklagelig nok!

    SvarSlett
  9. Mh, trist fenomen... Definitivt.... Og vi kaster oss på alle sammen innimellom, dessverre....

    SvarSlett
  10. hmmmm....har bodd størstedelen av livet i byen, men bor nå i en bygd. Konklusjonen er klar; det heter BYGDEtroll av en grunn! Mer selvopptatte og lite lyttende til andres råd og meninger skal du jaggu lete lenge etter. "da e`slek me gjer da her"....bla, bla, bla Bygdetullinger, sier jeg !

    SvarSlett

Tusen takk for at du vil gi meg en kommentar!