fredag 22. mars 2013

Jeg GLEDER meg til "MEGA 2013"!!!

I sommer skal jeg dra på Geocaching-MEGA-Event i Finland! Jeg gleder meg som bare det og storkoser meg med planlegginga.

MEGA-eventet skal være i månedsskiftet juli/august, i en by som heter Mounio, helt nord i Finland. Ca. 20 mil fra treriksgrensa. Hele eventet varer i ei uke, men jeg skal bare være 4 dager. Det får holde. Et MEGA-event er rett og slett veldig mange geocachere som samles på ett sted. I skrivende stund er det ca. 300 team som er påmeldt. Det blir helt sikkert knallmorro å møte så mange med samme interesse som meg!!!

Planleggingen dreier seg ikke om selve eventet, for der gir aktivitetene seg selv; geocaching! Hotell har jeg bestilt der, så alle sånne ting er under kontroll. Nei, planegginga dreier seg om hvordan jeg skal komme meg til og fra Mounio.... Det er et stykke å kjøre, sånn ca 200 mil t/r og veldig mange mulige kjøreruter.

Jeg har tatt kopi av et stort Norge-Sverige-Finland-kart og har vandret gjennom geocaching-kartene på nettet og funnet de cachene som er mest aktuelle langs de aktuelle kjørerutene... Da skulle vel valget av kjørerute være grei; den veien som har flest cacher!!! :)

Foreløpig har jeg bestemt meg for å kjøre over Saltfjellet, via Narvik til Kiruna. Så fra Kiruna til jeg treffer Finland og E8. Derfra skal jeg først nord-vest-over til treriksgrensa, før jeg kjører i retur ett stykke lengre sør-øst for der jeg traff E8, til Mounio.

Etter eventet skal jeg nok en gang i retur, til det stedet jeg traff E8. Og så tenker jeg å kjøre sørover via Jokkmokk til Arvidsjaur, så nord-vest igjen, via Junkerdalen til Saltfjellet.

"Ekte mennesker" ville vel brukt ca. 30 timer i kjøretid på denne ruta. Jeg, som er geocacher, regner med å bruke mellom 80 og 90 timer. Å være geocacher gjør at bilkjøringen tar mange ekstra timer, for man stopper hele tiden - leter etter møkkete tuppevarebokser, signerer med falskt navn, legger boksen på plass og fortsetter ferden.

Inkl. eventet regner jeg med å bruke 8 dager på denne turen. Jeg har noen cacher jeg absolutt vil ha med meg; de 4 som er ved treriksgrensa, og en som heter Alcatraz (jeg får ta med gummibåt). Ja og så MEGA-eventet da - det er en cache det også!!!

Vel, vel... jeg må planlegge videre! :)
Ha en fortreffelig helg, folkens!!! ;)

1 kommentar:

  1. Dette blir en opplevelse du aldri kommer til å glemme! Og jeg gleder meg som en unge til å lese hvordan det har vært :)

    SvarSlett

Tusen takk for at du vil gi meg en kommentar!