tirsdag 26. mars 2013

Hvorfor feirer vi påske?

De kristne har en egen oppfatning av hvorfor vi feirer påske, den deler ikke jeg, ikke som noe annet enn en historie fra gammelt av. Som humanetiker har jeg selvsagt ingen gud jeg tror på, jeg tror på at alle mennesker har en fri tanke. Jeg tror på livet.

På Humanetisk forbund sine nettsider ble det i dag publisert en artikkel som har overskriften; "Kjenn din påske!" Artikkelen forteller blant annet litt om de tradisjoner som etter hvert har oppstått i forbindelse med påskefeiringen og hvorfor den havner på forskjellige tidspunkter hvert år.

Påskeharen f.eks. har absolutt ingenting med den kristne tro å gjøre! At haren legger fargerike egg i påsken er en tradisjon fra 1800-tallets Tyskland, en tradisjon som senere har spredd seg videre i verden.
"Tradisjonen med å vente på at en overnaturlig skapning skal bruke natten til å overraske barna har vi for øvrig flere eksempler på: julestrømper som nissen fyller, gavene under treet, tannfeen som betaler for de løse tennene m.m."
Eggene og tradisjonen omkring disse, kan jo også, som artikkelen hentyder, ha noe med at påsken faller på våren (de fleste steder i verden, ikke her hos meg i nord). På den tiden hvor fuglene bygger reder og begynner å legge egg. Vi kan feire at det blir nytt liv og vår!

"I dag markerer mange påsken som en tid med fri og familiehygge, gjerne på fjellet, på sjøen eller hjemme, mens andre markerer den kristne høytiden med dens tradisjoner. Det som ofte er felles, er at det pyntes med gult, man spiser godterier og at mange ser påsken som en velkomst til våren." 

Det er godt å kunne ta påskeferie, vel vitende om at jeg ikke "snylter" på de kristnes helligdager. Vel vitende om at det finnes fellestrekk i mange religioner og for oss ikke-religiøse som gjør påskeferien til en tid med godterifylte pappegg og gul pynt!

God påske, alle sammen!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Tusen takk for at du vil gi meg en kommentar!