tirsdag 10. september 2013

Topptur til Rabothytta ved Okstindbreen!

Selv om det allerede hadde vært ei rimelig heftig turhelg for unge frøken Skoglund, fant jeg ut at man kunne ikke surre vekk en nydelig høstdag, så søndag formiddag var det duket for nok ett eventyr;
Topptur til Rabothytta ved Okstindbreen.

Hytta er under bygging og forventes å stå klar i august 2014. Den blir Norges høyestliggende turistforeningshytte, hele 1174 moh.

Ruta opp går forbi Steinbua, hvor jeg var med småfolket i 2007. Ett fantastisk og snodig byggverk. Steinbuer er virkelig facinerende. Her ble det en rask stopp for å logge en cache og signere gjesteboken, før vi fortsatte de siste 300 høydemeterne opp til hytta.

Sola strålte, utsikten ble mer og mer spektakulær - og vi måtte stoppe flere ganger bare for å se. 45 minutter senere var vi på toppen. Hytta lå foran oss. Okstindbreen ved siden av. Okstindene raget høyt over brekanten bak hytta. Og utsikten....

Utsikten var enorm... Jeg følte at jeg stod på toppen av verden! Blå himmel, sol og vi kunne til og med se Trænstaven langt der ute i havgapet!!!

Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg tenkte (og sa);

Det er dette som er selve livet! Opplevelsen av alt dette...

For første gang på veldig lenge ble jeg værende på toppen en times tid, mest siden turfølget mitt ønsket det. Jeg har forståelse for det, når man er kommet seg 1174 moh i slike forhold, er det greit å både nyte det og føle på lykkerusen det er å ha kommet dit! Så jeg er glad det ble sånn, ikke bare gå opp og ned i raskt tempo.

Vi fant ly for vinden bak en stor stein som ga oss utsikt over det fantastiske landskapet. Samtidig som vi drakk kakao og spiste mat - kunne jeg ikke slutte å stirre utover; vi så Trænstaven herfra! Helt fantastisk!!! (Logging av cache her oppe også, men det kom litt i 3. rekke - på grunn av opplevelse og utsikt...)

Jeg må bare gjenta;
Det er turer som dette som er selve livet!

Selve toppturen er  litt i overkant av 1 mil t/r. Vi brukte 1 time og 40 minutter opp til dette spektakulære utsiktsplatået. En ting var vi enige om; når hytta åpner i august 2014, da skal vi opp igjen!

6 kommentarer:

  1. Dit MÅ jeg en eller annen gang! Fytte grisen for en utsikt!!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg blir med!!! Bare du kommer deg nordover, snuppa!!! <3

      Slett
    2. En eller annen gang kommer jeg meg nordover, jeg lover! Men jeg kan ikke love når...
      <3

      Slett
    3. Snart må jeg kjøre sørover og hente deg! :)

      Slett
  2. Jeg kunne ikke sagt det bedre; det ER virkelig det her som er selve livet! Vi er heldige vi som har kommet til den erkjennelsen ;o)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, vi er virkelig, virkelig heldige som har kommet til den erkjennelsen! Du treffer spikeren på hodet med den uttalelsen.

      Jeg kjenner jeg blir litt trist av å tenke på alle som sløser bort livet sitt i sofaen og aldri får oppleve magien det er å stå på en fjelltopp!

      MEN jeg er vanvittig glad for at jeg kommer meg opp på fjelltopper "innimellom"! :)

      Slett

Tusen takk for at du vil gi meg en kommentar!