torsdag 31. desember 2020

2021 slår snart opp døren!


Jeg fikk ikke tid til å skrive noe julebrev i år. Tiden løper bare fra meg, men her kommer ett nyttårsbrev. En liten oppsummering av 2020 og litt om planene for 2021.

Januar og februar: Vinterkulde, men lite snø. Vi holdt på med annekset og gjorde oss klar til sydentur. 

Så var det tid for sydentur, men først årets høydepunkt; Vi giftet oss på Oslo Rådhus lørdag 8. februar. 

Etter ei kjempefin feiring sammen med mine sønner, svigerdatter, Lasse sin søster og hennes tre døtre.

Så var det endelig ei uke med sol og varme.



Mars og april: Mens naturen ikke klarte å bestemme seg for om det var vinter eller vår slo pandemien oss. Verden ble snudd på hodet og mens folk i ti-tusen-vis døde rundt om i verden, mange mistet jobben og var redde, ja, så sutret nordmenn over at vi ikke fikk være på hytta i påsken. 

Som alle andre hadde vi hjemmepåske, men siden vi begge har samfunnskritiske jobber, ble vi ikke rammet like hardt som mange andre. Vi dro på turer i snøfritt landskap og i hvitt landskap.

Siden vi unngikk å reise med kollektivtransport annet enn når vi skulle på jobb, så dro vi på turer på Herøy og Dønna.


Mai: Snøen var borte og vi dro på telttur på Helgelandskysten. Vi hadde flotte dager og gikk mange km med strandlinje på jakt etter "skatter". Man skal ikke så langt hjemmefra for å være på tur i fantastiske omgivelser når man er så heldig å bo på Helgeland.

Juni og juli: Etter saueklipping, lamming, setting av poteter, såing av grønnsaker og salg av vårens produksjon av hønekyllinger, så dro vi på årets "Road Trip". 

Denne gangen dro vi sørover. Dønna - Snåsa - Steinkjer - Stiklestad - Dovrefjell - Skjåk - Geiranger - Molde - Atlanterhavsveien - Kristiansund - Kyrksæterøra - Orkanger - Bogn - Namskogan - Mosjøen - Store Svenningvatn - Dønna.

Siden Lasse måtte gå med krykker ble det til at jeg og hårballene dro på fjellturer alene, blant annet i Dovrefjell og i Skjåk. 


August og September: Vi dro på fisketurer rett utenfor stuedøra. Dermed skaffet vi oss torsk, makrell og sei til noen middager fremover. 

Skogen var full av sopp, så i løpet av noen få turer hadde jeg plukket sopp så det skal holde til neste høst. Kantarell, traktkantarell, steinsopp, piggsopp, rød og brunskrubb. De var overalt i skogen.

I tillegg plukket jeg litt blåbær og bringebær, men multene ble "plukket" på Rema 1000 i år....


Midt i august bestemte vi oss for å kjøpe Fredheim. Ei lita hytte på Mo. Den ble raskt ei lita leilighet som jeg kunne bo i når jeg er på jobb. Siden vi overtok har vi ikke gjort så mye med den, men de siste dagene har jeg flytta kjøkkenet slik at det gamle kjøkkenet kan bli bad.


Oktober: Vi dro på lavvotur til Forvik og Esøya. Det ble noen fine dager med geocaching og masse flott natur. Man kan vel ikke ha det bedre?

November: Pandemien økte igjen i omfang. Smittetrykket ble større og større. I helsevesenet er vi på jobb med munnbind, noe som er helt forferdelig, men helt nødvendig. Jeg har valgt å jobbe en del mer enn vanlig årets to siste måneder. Mangelen på helsepersonell er stort og det utdannes alt for få til å dekke behovet.

Desember og julefeiring: Julen feiret vi sammen med mine to sønner, svigerdatter og foreldrene mine. Vi har vært på mange fine turer i desember. Ingen med telt, bare korte dagsturer. I løpet av desember har jeg besøkt 2 av turmålene til "Fjelltrimmen Dønna 2021" og 6 av turmålene i Ranatrasken 2021.

Ranatraskensesongen 2020 endte med 10 klipp, dvs. 10 flotte turer. I 2021 håper jeg å rekke over alle 34, samt de 10 Fjelltrimmen turene.


Planene for det nye året?

Jo, vi hadde håpet på den årlige vintersydenturen, men den utgår på grunn av pandemien. Det ser også ille ut for reisen til GIGA-eventet i Praha i mai. Den har jeg gleda meg så enormt til, men.... Så da antar jeg at det blir Norgesferie i år også. Det er ikke så dumt, for vi har ett flott land å feriere i. Lofoten frister selvsagt.

Driften av Solbakken Småbruk er i skrivende stund satt litt på vent. En telefon like før jul om at vi kanskje ikke fikk tilskudd siden vi ikke sender lammene våre til slakting, gjør at vi avventer til vi vet. Siden vi allerede har lagt inn alt for mye penger i driften og ikke ønsker å ta mer av egen lomme for å investere, ligger produksjon av lammeskinn, ull/ullgarn og kyllinger på is. Uten tilskudd er det helt umulig å få driften over på plussiden. Kiipt, men sånn er det i norsk landbruk.

Vi har også holdt på med Sjølvelivet den siste tiden. Litt motortrøbbel, lekkasje og vindusviskere som måtte skiftes har gjort at den har vært lite i bruk. Nå er alt snart i orden igjen og da blir det nye turer på kysten. Det gleder vi oss veldig til. 

Kort oppsummert; 2020 har vært ett flott år for oss selv om pandemien har lagt en demper på det meste. Vi gleder oss over alle de små tingene og alle turene vi drar på. At 2021 blir ett like flott år er jeg ikke i tvil om.

Jeg ønsker dere ett Godt Nytt År og håper dere holder dere friske og koser dere masse i kveld!


2 kommentarer:

  1. Takk for det gamle, og et riktig godt nytt år til deg og dine <3
    De fleste av oss har vel ikke hatt det så veldig forferdelig gjennom dette merkelige året. Vi alle har vært nødt til å ofre noe, men for de fleste er det bagateller i det store og hele. Det jeg har savnet mest, og er mest lei meg for, er å ikke få fulgt opp barnebarnet, ikke få feiret mammas 80 årsdag, og ikke få vært sosial cachemessig, selv om det har vært noen eventer her og der. Å misse et MEGA bare et par timer hjemmefra var veldig surt. Men, det kan da for svingende bare gå oppover herfra :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Selv om jeg ikke tror vi er ved veis ende med pandemien og må belage oss på at det fortsetter til over sommeren, så tror jeg at det blir bedre fremover. Ting normaliserer seg i den nye normalen. Med den nye normalen mener jeg spriting av hender og å holde avstand til hverandre.

      Eventene blir utsatt, GIGA eventet i Praha har allerede blitt utsatt to ganger, så jeg håper de utsetter igjen og at vi kan dra.

      Godt nyttår <3

      Slett

Tusen takk for at du vil gi meg en kommentar!