mandag 9. januar 2012

Brrr... vinter....

Det var kaldt i helga, kan man si... På Klippen Resort lå temperaturen stabilt på rundt 20 minus, men for en stakkars cachejeger ble det langt kaldere....

På vei mot "Grense cache" (som da helt klart ikke var mulig å finne i vinterland) ble det steinharde 30 minus!!!

Men siden det var sol og ellers fint vintervær, fortsatte ferden mot "Røssvatnet beach", noe som hørtes forlokkende varmt ut!
Ser du cachen?
I bitende minus 17 fisket jeg fram cachen, oppdaget til min store skrekk at den hadde en skru-mekanisme for å bli åpnet... Av med vottene, skru og skru, skru og skru... Stivfrossne fingre fikk etterhvert tilgang til innholdet i boksen, men på dette tidspunktet var fingrene så frossne at det ikke var mulig å holde pennen. Litt varmebehandling måtte til før jeg klarte (med rå vilje) å tvinge fingrene til å holde penna og skrive geocache-nick og dato på det stivfrossne loggarket. Etter å ha skrudd lokket på plass og plassert cachen der den skulle være, var jeg så fornøyd at det ikke spilte noen rolle at fingrene var frosset fast i en krampeaktig stilling.

Frostrøyken oste av Røssvatnet, hvor isen ennå ikke hadde lagt seg. Flott, men fryktelig kaldt. En cache til ble logget på turen, på dette stedet var det minus 22, men tilkomsten til cachen var langt enklere, så selv om fingrene ble frossne gikk logge-prosessen mye enklere unna.

Siden solen ikke er kommet til Skonseng ennå, er det kjekt å se den andre steder og vite at den ikke har stukket av for godt!

På vei tilbake til Klippen Resort i det kalde, men nydelige vinterværet lyste månen som ei lidkule langt borte i horrisonten. Det er vakkert selv om det er kaldt!  :)

3 kommentarer:

  1. Jeg ser cachen! :)
    -30 er fyttirakkernkaldt! Vi har jo hatt verdens mildeste vinter så langt denne sesongen, så å våkne til nesten -10 ute og bare 14 i stua i dag var litt halvbrutalt. Men nå er det fyr i peisen og jeg har tatt på meg leggvarmere, og da går det så mye bedre :)
    Stor klem!!!

    SvarSlett
  2. Ja, minus 30 er for ekstremvær å regne!!! Brrr...

    Hadde -12 her i morres og +16 inne, så nevneverdig varmt kan jeg ikke si at det er... Nå er det fyr i mange stearinlys, fyr i ovnen, to par tykke ull-lester på føttene og varmepumpa skal (teknisk sett) gå for fullt!!! :)

    En rimelig fastfrosset klem i retur!!! ;)

    SvarSlett

Tusen takk for at du vil gi meg en kommentar!