tirsdag 17. januar 2012

Å se positivt eller negativt på livet?

Jeg lar meg igjen forundre over livets rariteter og menneskers opptreden og tanker.

Hvordan ser du på tilværelsen? Finner du noe positivt i det meste eller lar du det negative ta mest plass?

F.eks. I går var du på skitur i nydelig vær, men i dag er været elendig og det er ikke noe poeng i å dra på tur.

Hva fokuserer du på?

Det at du hadde en nydelig skitur i går? Eller at været er elendig i dag?

Hvis du er av den positive typen så vil jeg tro at du fokuserer på den flotte skituren i går og lar være å bry deg med at du ikke kommer deg på tur i dag, det kommer jo flere dager.

Hvis du er av den negative typen, så vil det faktum at du ikke kommer deg på tur i det elendige været i dag ta alt fokus, noe som resulterer i at gårdagens flotte skitur kommer i bakgrunnen.

Den følelsen man sitter igjen med, om man ser den positive versjonen eller den negative versjonen, er to helt forskjellige. Fokuset på den fine skituren i går gir en følelse av lykke, mens fokuset på været i dag gjør deg nedstemt.

Hva er det som gjør at vi til stadighet lar oss overvinne av den negative følelsen?

Jeg tror det krever en bevist tankeendring til hos de som lar seg spise opp av fokuset på det negative, det som gjør oss nedstemt, å bli bevist sine egne tanker og dytte dem i positiv rettning.

La meg illustrere med et annet eksempel;

Du har vært og kjøpt et nytt klesskap. Flatpakket i en masse deler. Du pakker ut og legger delene utover gulvet og tar monteringsanvisningen. Den ser komplisert ut.

Hva tenker du nå?

Dette skal jeg få til! Jeg skal gjøre et helhjertet forsøk i allefall!
Eller tenker du at dette går aldri i verden bra! Jeg tror aldri jeg kommer til å få dette til!

Jeg tror at med fokuset: "Dette skal jeg få til", så får du det til. Eller så ler du av dine manglende kunnskaper om sammensetting av skap og ber om hjelp. Mens med fokuset: "Dette ikke kommer til å gå bra", så får du ikke skapet sammen og delene blir liggende på gulvet.

Den positive innstillingen gjør deg mer motivert til å få det til, mens den negative innstillingen tar fra deg mye av motivasjonen for å få skapet sammen.

Vi skaper vår egen lykke, ikke sannt?

Det å finne noe positivt i det meste som skjer i livet gjør noe med oss.

Ok, så brant huset ned, men vi kom oss ut og er i livet alle sammen. Det finnes flere hus, saker og ting kan erstattes. Selv om mye av det som brant opp betydde mye for oss, så har vi minnene av det. Vi har det bra, vi får det til!

Selv sliter jeg litt med å fokusere positivt hele tiden, men jeg prøver å finne gleder i de minste lille filleting. En god penn som har vært borte en stund dukker opp igjen. Sola stikker inn kjøkkenvinduet. Jeg har funnet en geocache. Vi skal på hyttetur. Unger som kommer glade hjem med en eller annen historie. En middag som ble ekstra god. Finner sopp eller multer i skogen. Nådde en fjelltopp. Finner ut at de gamle sommerklærne varer en sesong til. Ja, mange sånne småting.

Og når noe negativt skjer, så prøver jeg å se om det ikke finnes noe positivt med det også - og jeg har innsett at det meste som skjer, har også en positiv side!

Takk for oppmerksomheten! :)

5 kommentarer:

  1. Jeg anser meg selv for å være en realistisk pessimist eller en pessimistisk realist. Optimist er jeg ihvertfall ikke. Og jeg kan skrive under på at det krever uhorvelig mengder med jobbing for å endre en negativ tankegang til å kunne se positivt på livet.
    På en måte synes jeg det er greit å ta sorgene på forskudd. Da er jeg forberedt hvis de kommer, og skulle de ikke komme, blir jeg positivt overrasket. Jeg utsetter meg selv sikkert for fryktelig mye negativitet og nedstemthet på den måten, men jeg tror ikke jeg ville takle å få smell etter smell hvis jeg hadde forberedt meg på et positivt utfall av noe og at det så gikk galt.
    Men. Du har helt rett i at det gjør noe med oss hvordan vi tenker, og jeg tror jeg kan si at jeg ihvertfall ville fokusere på den positive skituren i går i eksempelet ditt :)
    Stor klem!

    SvarSlett
  2. Jo, du er forberedt ved å ta sorgene på forskudd, men selv om du da har mulighet til å bli positivt overrasket, så har du jo brukt mye tid på å være negativ i forhold til saken. Det trykker deg ned.

    Poenget mitt er liksom at det finnes helt sikkert noe positivt bak nesten enhver smell. Gjør det ikke?

    Godt at du ville sett det positive i skituren som var gjort, det er viktig, å ikke ta gleden ut av det som har vært positivt!!! :)

    SvarSlett
  3. Jo, det finnes som regel noe positivt bak neste smell, men for mitt eget vedkommende ville smellene tatt knekken på meg hvis jeg ikke var forberedt på de. Så da er det mer positivt for meg å ta sorgen på forskudd, slippe den gigantsmellen om jeg ikke var forberedt, og så bruke kreftene på være glad for at smellen ikke var værre enn som så.
    Nei, de fleste ganger er jeg flink til å beholde det positive i det som har vært :)

    SvarSlett
  4. Heisann! Noe anna som er kjempeviktig når det kommer til hvorvidt man er positiv eller negativ, er den enorme SMITTE-EFFEKTEN begge deler har! Det er f.eks få ting som tar knekken på godt humør mer effektivt enn en sur (unødvendig) kommentar. Og motsatt: det er ikke like lett og surmule hvis man blir overøst med positivitet og godt humør... Ellers er nok jeg av de som ser få problemer og sjelden er sur; er en del plaget med migrene, men det er faktisk også greit! Det er jo "bare" vondt, det går over og det er ikke farlig...
    Kanskje det også er slik at man får overskudd av å være optimistisk og glad, slik at man lettere tar de smellene som måtte komme? Jeg trur det!

    SvarSlett
  5. Sjekk ut denne, som er i samme gata; http://skaustein.blogspot.com/2012/01/lykketroll.html

    Berit; du har et kjemoepoeng; smitteeffekten er enorm!!!

    SvarSlett

Tusen takk for at du vil gi meg en kommentar!