torsdag 26. januar 2012

Gjenbruk i Villa Galskap!

I dag tok jeg meg endelig tid til å stikke innom bruktbutikken for å finne en gammel kjøkkenvekt som skulle brukes til krydderhylle. Jeg fant et aldeles praktfullt eksemplar som var helt uten skader og betalte 50 kroner for den. Etter en times tid i skikkelig rengjøringsvann ble den som ny. Jeg har tenkt på denne løsningen lenge, men det er bare aldri blitt gjort. Nå pryder den kjøkkenbenken med krydderglassene på - og jeg kan konstatere at idéen min fungerte flott. (Etter min mening da!)

Jeg kom meg omsider ut av huset i dag. Siden det har vært så kaldt de siste dagene har den planlagte skituren blitt utsatt - helt til i dag. Jeg hadde en cache som mål, og tok skituren innover ei veldig grei oppkjørt løype. Forbi de to cachene jeg logget på mandag, og videre en km eller så til den jeg hadde som mål i dag. Det var elendig skiføre, til tross for -4 grader. Skiene gled bare ikke hverken fremover eller bakover. Kanskje like greit, for da ble ikke nedoverbakkene et mareritt! Cachen var av mine absolutte favoritter; en liten en som var naturlig gjemt i terrenget. Atter et funn logget.
Utsikten var flott, det er Mo i Rana sentrum dere ser langt der borte mellom trærne. Lyset er ikke så godt kl 10:45 ennå, så bildene blir litt dystre. Hadde jeg vært der et par timer senere hadde forholdene vært litt annerledes. Men jeg synes det er greiest å dra tidlig på dagen.

Min fabelaktige mystery-cache er ennå ikke publisert. Lurer på om de fullstendig har tatt ferie i godkjennings-komiteen...?!?!

Vel, vel... jeg legger med ennå et bilde av den fabelaktige krydderhylla mi og ønsker dere en fortreffelig dag!!! :)

Er det noen andre der ute i den store verden som har fine gjenbruks-tips? Jeg synes, som dere vet, at det er supert når gamle ting kan få et nytt liv - kanskje på en helt annen måte enn de i utgangspunktet var tiltenkt?!?!

5 kommentarer:

  1. Så flott at du endelig fant deg en nydelig vekt! Og ideen din om å bruke den som krydderhylle var jo genial! Kanskje jeg skal gjøre det samme selv? Men du? Hvor kjøper du krydderet ditt? Har ikke sett dette krydderet i våre lokale butikker skjønner du. Jeg likte dem. De var dekorative og hadde en fin størrelse. :)

    SvarSlett
  2. Hvis jeg ikke tar helt feil, har vi en sånn vekt ett eller annet sted. Eller så har vi hatt det og kvittet oss med den. Jeg vet ihvertfall at jeg har sett en sånn enten hos mamma eller på hytta. Og hytteting har jeg fremdeles ikke oversikt over, siden det står litt på hytta, mye her, og resten hos hyttenaboen. Sukk.
    Men fine er de så absolutt, og du har funnet en fin måte å gjenbruke de på!
    Stor januarklem!

    SvarSlett
  3. Det var kjempelurt å bruke kjøkkenvekta som krydderhylle!
    Vi har et stort gammelt trau som vi bruker som fruktskål. Og om vinteren har vi den som "center piece" på stuebordet - vi finner noe annet å ha frukten i, mens vi fyller trauet med kongler, furukvister, osv - det blir nydelig og gir en spesiell vinterstemning der den ligger oppå en hjemmelaget (vel.. hjemmeklipt!) falsk-pelsduk.

    Ellers har vi fått og kjøpt litt for mange bøker de siste årene, så bokhylla ble full. Siden vi ikke hadde bokstøtter, fant vi en liten firkantet kurv som vi plasserte en bokserie i. Bøkene ble plassert stående, så halvparten stikker ut, men det gjør det bare oversiktelig, så slipper man å plukke opp alle bøkene for å finne den rette.

    Du kan jo også bruke flasker som lysestaker, dekorere dem med glassmaling, blonder, klistermerker - you name it!
    Apropos flasker, så fant vi en stor og dekorativ flaske som vi nå har mykningsmiddel i (den er lufttett).
    Èn siste idé: Du kan ha såpebarer i ei osteklokke. Det blei iallefall suksess hos oss! Vi har noen små såper i diverse former i.

    Syns forresten det er rart at cachen din ikke har blitt publisert enda. Vi følger spent med!

    Tusen takk for favorittpoenget!!
    Klem fra Ruben.

    SvarSlett
  4. Kul krydderhylle, du er kreativ!! OG så flink du er som kjem deg på ski:) Klem!

    SvarSlett
  5. Vet du, Kristine, det er helt vanlig krydder som står på hylla, kjøpt på Rema, alt bortsett fra hvitløkspepperkverna; den er fra ICA. Fabelaktig krydder BTW! Jeg stiva av vekta sånn at den ikke skulle bevege seg... Har hatt tanken i hodet helt siden du kjøpte din! :)

    Kjersti; hvis du har ei et sted, da må du begynne å lete. Disse er et scooooop!!!

    Ruben; et trau er veldig høyt på ønskelista... men de er så sørgelig vanskelig å få tak i. Får stikke innom en loppis eller to i Sverige i sommer!!! Flasker som lysestaker har jeg prøvd flere ganger, men det bli liksom aldri helt bra.... Den bokhylleidèen var ikke dum! Vi trenger også flere bokhyller. Hmmmm.... Såper i osteklokke? Hmmm... ei osteklokke kan helt klart brukes til så mangt... Her var det mange gode idéer!!!

    Røsslyng; ja, den ble kul, ikke sannt? Jeg må nesten ut av huset innimellom. Og siden jeg ikke er noen bytur og kafébesøk-person, må jeg finne på noe annet!!!

    Klemmer tilbake til alle sammen!!!! :)

    SvarSlett

Tusen takk for at du vil gi meg en kommentar!