torsdag 12. januar 2012

Det er vinter igjen!

Det er vinter i nord. Bildet er tatt i Hemavan forrige helg. Kaffe på verandaen i sol og minus 22, mens jeg fikset en travelbug i cachen vi har lagt ut der.

De siste par dagene har snøen virkelig lavet ned her på Skonseng. I går var jeg ute og måket unna de i overkant 30 cm som hadde lavet ned i løpet av natten. I morres måkte jeg unna de 10 cm som hadde kommet i løpet av neste kveld og natt. Og til min store frustrasjon var det kommet over 10 cm til når jeg skulle i postkassen for en ørliten stund siden! Er det mulig? Jeg kjenner jeg blir sliten bare ved tanken...  ;)

Utsikt fra hytta forrige helg!
I helga hadde vi (eller jeg) planlagt grottetur til ei grotte i Kåtaviken, ca 200 meter inn i fjellet. Men når jeg fortalte min turglade venninne om dette ble det satt en øyeblikkelig stopper for prosjektet! Hun ville være med! Så da må vi vente til ryggen hennes vil være med på turaktiviteter. Men det går bra, for egentlig er det veldig lurt at hun er med, siden hun har lang erfaring med grotter. Selv har jeg bare vært i en, som bare var ca 30 meter inn i fjellet.

Sola kommer frem!
Så jeg får finne på noe annet lurt å gjøre i helgen, men hva vet jeg ikke ennå. Jeg har en cache som venter på å bli funnet, i tillegg til at noen av mine egne trenger litt vedlikehold. Sansynligvis blir det til at jeg tar tak i de tingene. Dessuten er det kanskje mulig å slappe av litt hjemme? Bare kanskje! ;)



Utsikt fra hytta forrige helg!
Siden jeg nå har fri en uke, har jeg hele neste uke til å dra på tur. Et par turer må være mulig å få til, selv om det er alt for mye snø etter min smak. En tur oppover Selforslia på ski for å finne en cache der, kanskje to, men jeg er litt i tvil om nummer to er mulig å finne på vinteren. Sansynligvis blir det med den ene. Selforslia er en bakke som snirkler seg oppover en ganske bratt fjellside, og for ei som ikke er veldig god på ski, kan det bli en prøvelse i seg selv! ;)

Som dere har sett og lest den siste tiden, har jeg vært helt tom for "refleksjoner over livet", men de kommer nok igjen etter hvert! :)

Jeg undres på en ting; er det noen av mine geocachingvenner der ute som skjønner hvordan man får koordinater av denne mystiske tallrekken?

N = 0011011000110011001101111001

E = 0011001000000010011001100111

Jeg setter stor pris på hjelp!!! Mystery-cacher er jeg faktisk stort sett for teit til å skjønne noe som helst av selv... Men hadde jeg nå bare fått hjelp til å knekke noen koder, hadde det kanskje løst seg opp og jeg hadde forstått flere? Let's hope so!

Utsikt fra hytta forrige helg!
Jeg håper dere har hatt ei flott uke
og ikke minst
 at dere får ei super helg! :)  

9 kommentarer:

  1. Jeg hater mysteryer som ikke er sudoku eller hvor svaret ikke står i teksten til cachen. Men den du viser til her tror jeg er det binære tallsystemet, og da skal det være mulig å lese noe ut av tallene. Sjekk f.eks. wikipedia.
    Kos deg med en uke fri! Hvis været i morgen blir som det er spådd og hvis bilen holder drar vi på tur. Plukke noen cacher her og der litt nedover i Sverige. Og hvis bilen og været holder på lørdag også, blir det antagelig gåtur for å finne noen potensielle fiskevann til Eileif. Han har jo kjøpt fiskeutstyr for gavekortene han fikk til jul :)
    Stor og god klem til jenta i snøen :)

    SvarSlett
  2. Fantastisk, Kjersti! Du er søren meg dyktig!!! Jeg fant forståelige koordinater!!! JIPPIIIIIIIIIIII!!! :) For å være ærlig så skjønner jeg liksom ikke hvordan man ser at disse tallene liksom skal være det binære tallsystemet?!?! Ikke for det; jeg ante ikke hva det var heller... sukk...

    Håper dere får en super tur i helga!
    Skal dere prøve dere på den oppgave-cachen jeg nevnte?

    Klemme-klemmer

    SvarSlett
  3. Jeg har klart kun to mystery-cacher, og det var bare fordi jeg hadde gått forbi stedene og skjønte hva som var løsningen, uten å løse noen oppgave... Forresten: ante ikke at det var noe som het det binære system; BINYRE derimot, det har jeg hørt om!

    SvarSlett
  4. Det binære tallsystemet består bare av 0'er og 1-tall, og er basiskomponentene i dataverdnen. Jeg forsøkte jo å studere IT for en haug med år siden, og en av de få tingene jeg husker derfra, er nettopp at det binære tallsystem er 0 og 1 satt i system.
    Noen som har mye bedre peiling på dette enn meg vil antagelig klare å lese koordinatene utifra det som står der uten å måtte slå opp noe sted :)

    Takk! Nei, vi drar ikke innom Strömstad i morgen, men jeg tror jeg har løst oppgaven og har laget meg et notat på det, så vi tar nok den når vi skal ta en oppsamling på cacher vi ikke har funnet i Strömstad.

    Klem :)

    SvarSlett
  5. Det binære tallsystemet består av 0'er og 1-tall, og basisen i alt av data er bygget opp rundt dette. En av de få tingene jeg husker fra da jeg forsøkte å studere IT :)

    Nei, vi skal ikke innom Strömstad i morgen. Tror jeg har løst den, så vi tar nok den når vi skal ta en oppsamlingsrunde over cacher vi ikke har funnet i Strömstad.

    Klem :)

    SvarSlett
  6. Okay...nå blir jeg sprø... Fikk beskjed om at den første kommentaren ikke ble registrert, så jeg skrev en ny. Og nå er begge registrert.... Tilt i hodet!

    SvarSlett
  7. Berit; jeg sliter også enormt med mystery cachene, men jeg har ved 3-4 anledninger fått hjelp her via bloggen. Det hjelper på! :)

    Kjersti; jeg lar meg imponere av kunnskapene dine! Oppgaven er som sagt løst, den var jo genialt enkel, når man bare forstod hva det dreide seg om! ;)
    - Og du; hyggelig at du skriver flere kommentarer!!! he, he

    Klemmer tilbake

    SvarSlett
  8. Hello felow geocacher, sorry i'm typing in english but it's the only language I speak next to dutch. I googled the N = 0011011000110011001101111001 E = 0011001000000010011001100111 puzzle and found your blog, can you help me out. I thought it's binairy code but binairy consist of numberpairs of 8 digits, so I'm a bit stuck. Kind regards MGKZ geocachers from the netherlands.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello MGKZ!

      It is the Binairy code system, and it consist's only of the number 1 and the number 0. Use Wikipedia, and you will find the combinations, but I do not remember exsactly how I solved it. Mystery-caches are not for my head....

      Good Luck!

      Slett

Tusen takk for at du vil gi meg en kommentar!