tirsdag 17. mars 2015

Tro aldri på den som forteller deg at du er udugelig!

Ny refleksjon over livet fra
Villmarkshjerte.
De siste årene har jeg tenkt mye på akkurat dette; hvor fort man begynner å tro på ett menneske som til stadighet forteller deg at du er udugelig, dum som ikke skjønner at livet ikke er en dans på roser, som presiserer at du ikke kan, som kritiserer hvordan du snakker, ser ut og hvordan du kler deg.

Uansett hvor selvstendig og hvor mye selvtillit du har i utgangspunktet, så vil nok tankene om deg selv begynne å endre seg.

Kanskje jeg ikke kan? Kanskje jeg er dum? Kanskje jeg ser for jævli ut? Kanskje jeg burde kle meg penere? Kanskje burde jeg sminke meg? Kanskje jeg ikke gjør ting på riktig måte? Kanskje jeg bare bør holde kjeft for å ikke si noe dumt eller feil?

Hvis du opplever at slike kommentarer bare kommer innimellom, vil du kanskje bare ignorere dem? Likevel vil de nok lagres i underbevistheten.

Kommer de oftere og oftere, vil du kanskje begynne å tro at det er noe i det som blir sagt? Du vil bli gradvis brutt ned, en god selvtillit og ett godt selvbilde vil sannsynligvis forsvinne uten at du merker det. Til slutt sitter du igjen med en følelse av å ikke være god nok for noen.

Men hvis du tenker deg om, da innser du forhåpentligvis at du faktisk er ett godt menneske likevel. For du bør alltid tenke at denne personen som "stikker" deg med slike kommentarer slett ikke har rett.

Ok, så er ikke livet alltid en dans på roser, men jeg tenker at det er nå i alle fall en dans på tulipaner. Det kommer bare an på hvilken innstilling man har til livet. Dessuten er tulipaner mye finere enn roser.

Alt du bestemmer deg for å gjøre, det klarer du. Sannsynligvis har du klart det meste før, ingen grunn til at du ikke skal klare det nå.

Prøv å tenk sånn at hvis folk ikke liker hvordan du snakker, da trenger de faktisk ikke snakke med deg. Det er ikke du som skal holde kjeft. Din mening, dine synspunkter, dine tanker og følelser er like mye verd som alle andres.

Kanskje er det lurt å se litt mer humoristisk på deg selv og livet ditt...
Og ærlig talt; hvis folk rundt deg ikke liker hvordan du ser ut eller kler deg, da kan de vel bare se en annen vei?

Viktigst av alt; hvis du har en person i livet ditt som begynner å komme med negative kommentarer om deg og din personlighet; så kom deg unna vedkommende. Du har en enorm verdi og dette mennesket er ikke verd å få lov til å omgås deg.

Ta tilbake livet ditt, snu det til en positiv tilværelse, tro på deg selv og dine evner. Du er gull verd!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Tusen takk for at du vil gi meg en kommentar!