fredag 27. mars 2015

Tur til Auslia!

Visten er ett område med spektakulær natur og mye historie. For 100 år siden bodde det folk på de mange fjellgårdene her. De fleste av disse er i privat eie nå, noen er veldig godt tatt vare på.

Gården Auslia ligger langt til fjells, 5,4 km fra hytta, i delvis bratt og ulendt terreng.

Jeg bestemte meg for å legge turen dit. Landskapet virket totalt ukjent, jeg klarte ikke å huske, dermed gikk jeg feil og måtte drive seriøs fjellklatring for å komme opp Klaven. Uten GPS hadde jeg aldri funnet frem.

Opp og ned fjellskråninger og dalfører bar det. Etter ett par timer åpenbarte gården seg. Velholdt og vakker, slik jeg husker den.

Det er 30 år siden sist jeg var her. Den gang var gården bebodd! Herlof flyttet i 1987. Her bodde han alene i dette vakre og nesten utilgjengelige fjellandskapet. Noen år senere testamente han Auslia til Vevelstad kommune, som holder den godt ved like.

Av hytteboka ser jeg at det er få besøkende her. Jeg er faktisk den første i år. Litt rart at det er slik. Auslia er som ett museum. Her kan man virkelig se hvordan folk levde på disse avsidesliggende fjellgårdene.

En times tid ble jeg værende. Spiste litt, så meg om og sendte (i lykkerus) bilder til familie og venner.

Tilbaketuren ble selvsagt enklere. Landskapet virket mer kjent og jeg fant stien ned Klaven slik at jeg slapp fjellklatring.

Etter litt over 5 timer på tur i sola var jeg tilbake på hytta ved 14-tiden. Gps'en viste 11,23 km. På føttene delvis i snøen.

En fantastisk tur med mange barndomsminner.

2 kommentarer:

  1. Kjekt å lese.
    Her er et NRK-program fra 1974 som omtaler Auslia:
    https://tv.nrk.no/program/FOLA03004974/den-siste-oedemarksgaarden-paa-helgeland

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den har jeg sett. Flott beskrivelse av livet der oppe i fjellheimen.

      Slett

Tusen takk for at du vil gi meg en kommentar!