torsdag 5. mars 2015

Tur til Skravelhaugen/Skjålia!

I går kveld bestemte jeg meg for å dra på skitur i dag. Etter 2 dager med møter, befaringer, telefoner og masse styr i forbindelse med den forestående renoveringa av badet, trengte jeg rett og slett å hvile hodet. Hva er vel bedre enn en tur da?

Valgene stod mellom Granneset/Bredek og det som endte med å bli dagens turmål; Skravelhaugen.




Jeg stod opp kl 07:15 (JA! JEG gjorde det!) Snakket mer med håndtverkere, mailet med dem og gjorde nye avtaler.... så la jeg i vei, til område uten mobildekning.

Det var selvsagt Ranatraskenklippet der som skulle avmerkes på kortet. Av en eller annen snodig grunn har klippepunktet endret navn fra Skravelhaugen til Skjålia. Punktet ligger rett ved Skravelbekken... men navnet er jo helt uvesentlig.

Nå om vinteren er turen dit en drøy km lengre enn om sommeren, siden skogsveien ikke blir brøytet.

Det var nydelig sol, pluss 2 grader og til overmål ett scooterspor å følge. Det var tydelig at det hadde vært mye skiaktivitet her den siste tiden.

Terrenget er stort sett flatt og oppoverbakker inn mot målet. Men så er det en grusom nedoverbakke... og når det går oppover på vei mot målet, ja, da går det nedover på vei tilbake. Naturlov. Som kjent liker jeg ikke nedoverbakker, men jeg overlevde, så vidt, med bare ett fall.

Totalt var turen på 9,2 km. Jeg var på tur i overkant av 2 timer, da inkl. en liten pause i solveggen ved klippepunktet.

Godt å kjenne at kroppen fungerer etter vinterdvalen. Nå er det bare å lade opp til morgendagens tur. Jeg skal omsider oppleve Granneset og Bredek i vinterlandskap. Gleder meg vanvittig. Turen planlegges med overnatting på Granneset, men det gjenstår å se om jeg tørr det...

PS! Som vanlig blir bildene større hvis dere klikker på dem :)
 
Målet; Skravelhaugen (Skjålia)
 
Årets turdag nr. 2


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Tusen takk for at du vil gi meg en kommentar!