onsdag 1. juli 2015

Er "friluftslivets år" en god ting?

Ville du lagt merke til noe slikt som dette?
2015 er "friluftslivets år", ett prosjekt som har vært gjennomført 2 ganger tidligere, i 1993 og 2005. Nå har jeg vært mye på tur i mitt liv og jeg har de siste par årene merket en økning i antall mennesker jeg møter på mine vandringer. Det er flott at flere kommer seg ut på tur, men likevel er jeg skeptisk til slike satsninger som fokuserer i hovedsak på dette;

"Hvorfor?" undrer du kanskje, siden en stor del av målet med denne bloggen er å inspirere folk til å dra ut på tur...

Jo, fordi at midt i fokuset for å få folk ut på tur glemmer man å legge stor vekt på "folkeskikk" i skog og fjell.
  • Jeg ser at det blir mer og mer søppel som ligger slengt i naturen. Når jeg kommer til åpne hytter, koier og fjellgårder ligger det igjen poser med søppel som folk ikke gidder dra med seg hjem. Noen ganger undres jeg på om folk tror det finnes renovasjonsordninger i fjellheimen? Noe det selvsagt ikke gjør. Dette har jeg sett litt av tidligere også, men mye mer av de senere år.
  • Disse flotte stoppestedene langs vandringsrutene er oftere og oftere skitne. Folk gidder ikke å vaske og rydde etter seg. Smuler og søl på bordene, kopper som ikke er vasket og gulv som er fulle av sølete fotspor og "gugg" fra skogen. "Forlat stedet slik du selv ønsker å finne det!" Vel, det er ikke slik jeg ønsker å finne det. Slike steder har ikke vaskehjelp som kommer og rydder og vasker etter folk.
  • Det er (som jeg har skrevet om flere ganger tidligere) stor forskjell på folk som er "ekte" fjellfolk og dem som er ute for å... ja, jeg vet ikke... vise frem siste innkjøp av kostbare turklær? Turfolket hilser på hverandre og slår av en prat, de andre går bare forbi, noen tar en liten omvei for å slippe å hilse. Hva er det for slags folkeskikk i fjellet?
  • Hund... ja, her snakker vi snodige greier. Noen plukker opp etter hunden, for så å slenge fra seg posen eller henge den opp i ett tre... Da er det faktisk bedre å la det ligge og la naturen ordne opp, noe som går langt raskere uten at det ligger i en pose!  

En øyestikker som har dødd på sin post i vinduet!
Det er ingen tvil om at bruk av den vakre naturen vi omgir oss med gir gode opplevelser, økt livskvalitet, en bedre helse og et rikere liv. Inntrykkene og gleden man sitter igjen med etter en tur, bare det å ha mestret, det gir en god følelse. Ekte turglede. Men samtidig må man følge "spillereglene", tenke seg om når man ferdes i skog og fjell.

Kanskje "Friluftslivets år" er en god ting, men fokuset burde (etter min mening) omfattet litt mer enn å bare motivere folk til å bruke naturen. Det burde også vært fokus på å "oppdra" folk til hva som er god folkeskikk på tur.

Jeg ønsker alle en super helg!
Til turfolket; god tur og kos dere masse i vakre omgivelser hvor enn dere ferdes!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Tusen takk for at du vil gi meg en kommentar!