lørdag 4. juli 2015

Ferie med vandring i skog og fjell!

Antar at vi får en del vær av denne typen....
I morgen tidlig tar jeg ferie. Endelig skal jeg komme i gang med sommerens tureventyr; 4 uker med vandring i skog og fjell. Jeg gleder meg vilt!

De siste dagene har jeg pakket og pakket. Det er mye utstyr som skal være med.

Den store 85 liters Osprey sekken min er ferdigpakket til ei uke i Lomsdal-Visten nasjonalpark, med utgangspunkt på Aursletta. Der har jeg mat og utstyr for 8 dager, men turen er planlagt til 6-7 dager. Greit å ha litt ekstra om jeg trenger en dag ekstra. Matmengden er beregnet slik at jeg MÅ få en og annen fisk.... Sekken er nå 19,1 kg. Når vannflaska er fylt opp vil den være 19,8 kg...

Jeg og Mira skal gå alene, med telt i ett område jeg aldri har beveget meg i før. Kartet er studert opp-ned-og-i-mente, men erfaringsmessig er kart en ting, virkeligheten i terrenget en helt annen. Derfor har jeg peilet ut en rute jeg skal følge sånn høvelig, men som jeg sikkert må avvike litt fra etter hvert som jeg ser ann terrenget, værforholdene og ikke minst snømengden i fjellet.

I tillegg har jeg en liten bag med de klærne jeg skal gå denne turen i; ulloverdel og ullstilongs, goretex-klær og fjellsko. Været er ikke det aller beste her i nord for tiden....

Håper det blir mulig med bål....
Jeg har også pakket den gamle og kjære 40 liters Bergans sekken min. Stakkars sekken som bare har vært med på to turer i år, presset ut på sidelinjen av den nye sekken. Men nå skal den få være med, full av klær og mat for våre "mellomlandinger" på hytte på Aursletta og på Mortenhåjen i Vistenfjorden. Disse "mellomlandingene" må til for å pakke om og forflytte meg til nye turområder i nasjonalparken.

Flere turer vil bli små dagsturer, men det vil også bli noen på 3-4 dager. Blant annet ser det ut til at det blir en vandring opp forbi Auslia (som jeg har skrevet om ett par ganger før den siste tiden), over fjellet til Klausmarka. Jeg er klar over at dette blir stedsnavn som bare folk som er kjent i området vet av, så nederst er det ett kart hvor jeg har merket av høvelig rute. Blå er den ruta jeg og Mira skal gå alene, rosa den som er planlagt med turfølge.

Etter disse turene er jeg usikker på om jeg blir i Vistenfjorden eller bruker 4-5 dager i Børgefjell nasjonalpark. Det får tiden vise.

Noen av turene vil jeg, etter planen, ha 2-beint-turfølge, men jeg og Mira må nok gå en del alene. Akkurat det er ikke noe problem, vi trives godt sammen på tur. Jeg er så utrolig glad i den lille hårballen min.

Hvordan det blir med blogging underveis de neste ukene er jeg litt usikker på. Jeg skal prøve når jeg har gode nettforhold. Vise dere noen bilder om ikke annet.

Her er kartet som viser de to områdene av Lomsdal-Visten nasjonalpark som vi skal gå i denne gangen.

2 kommentarer:

  1. God tur, kos dere, nyt, vær forsiktige, pass på hverandre, slapp av og ha det helt fantastisk!
    Stor turklem <3

    SvarSlett
    Svar
    1. Det blir en opplevelse, dette, uansett hvilke forhold vi møter på :)
      Får jo testa hva jeg er god for i ukjent, ulendt, umerka terreng med rimelig tung sekk :)
      Men jeg gleder meg masse!

      Stor klem tilbake :)

      Slett

Tusen takk for at du vil gi meg en kommentar!