tirsdag 23. april 2013

Å leve på budsjett!

Etter at jeg og guttene flytta for oss selv, har jeg vært nødt til å sette opp ett budsjett å leve etter. En av setningene de hører ofte er; "Jeg har ikke råd til det!" Noe som er helt nytt for dem. Likevel er det jo ikke sånn at jeg egentlig ikke har råd, men jeg velger å ikke ha råd til å bruke penger på "tull".

Å leve på budsjett, vil ikke si at man har lite penger eller dårlig råd, bare at man har god oversikt/kontroll over pengene!

Bankene bruker SIFO sitt referansebudsjett når man søker om lån. Dette budsjettet sier litt om hva man i en familie har i estimerte utgifter, ergo brukte jeg det som utgangspunkt for vårt budsjett.

Noen av utgiftene i SIFO budsjettet har vi ikke, slik at budsjettet ble justert til at det er mer realistisk for oss. Og slik at det ikke er så ekstremt oppdelt;

Utgifter pr. måned;
Utgifter til mat og drikke:    kr. 7.400,-
Penger til gutta:                    kr. 1.500,-
Bilhold:                                kr. 1.600,-
Telefon/tv/internett:             kr. 1.100,-
Forsikringer:                        kr. 1.200,-
Boligutgifter:                       kr. 4.600,-
Boliglån:                              kr. 5.100,-
Sparing:                               kr. 3.300,-

Vi ender da med faste utgifter hver måned på kr. 26.000,-

Min inntekt over dette brukes til "annet" eller spares.

La meg fortelle litt om hva som ligger bak tallene mine, sett i forhold til referansebudsjettet.

Utgifter til mat og drikke.
Her ligger alle varene vi kjøper på dagligvarebutikkene. Altså inkl. vaskemidler o.l.

Penger til gutta.
Disse pengene får gutta. Ordningen er sånn at de får 500,- hver av meg og det samme fra faren. Ergo har de 1.000,- i måneden til klær og fritid. I tillegg sparer jeg 500,- i BSU fra de er 16-18 år, slik at de har en start til boligsparing i fremtiden. De må klare seg selv, med sine midler, ergo lærer de seg å være forsiktig med pengene. Nå skal det sies at besteforeldrene er flinke å "spe på" til dem innimellom...

Bilhold.
Her ligger 800,- til drivstoff og 800,- som settes av til vedlikehold og årsavgift. Bilvask må da gjøres for hånd, ikke i maskin på bensinstasjonene.

Telefon/tv/internett.
Her er utgifter til min mobil, kabel-tv og internett. Faren til gutta betaler deres mobilregninger, slik at de kan ha "fri familie".

Forsikringer.
Her ligger bolig-, bil-, reise-, livs- og innboforsikring.

Boligutgifter.
Her ligger kommunale avgifter, renovasjon, strøm og alt annet som har direkte med huset å gjøre.

Boliglån.
Sier seg selv; det som betales på boliglånet. Renter og avdrag.

Sparing.
Her har jeg flere forskjellige konti det går penger inn på hver måned. Spesifikk sparing; ferie, turutstyr, "buffer", investeringer i huset og større gaver (konfirmasjon, 18 års dag).

Annet.
Altså den inntekten jeg har over de faste utgiftene. Disse kan vi bruke til "nødvendigheter", men de spares helst. Sydenferie er en årlig begivenhet for oss og da må det spares ganske mye til det.

Møbler og kollektiv reiser er ikke med i mitt budsjett. Disse utgiftene får vi ta av "annet" når det er behov. Personlig pleie, husholdningsartikler, lek og fritid, samt andre dagligvarer ligger inne i posten; matutgifter.

Det har vært spennende å se om det er mulig for oss å leve på dette budsjettet, men det har gått veldig bra. Dette til tross for at det måtte kjøpes en del utstyr og møbler når vi flytta. Det blir avsatt penger til regninger som kommer, sparekontiene vokser og alle har det de trenger.

Nå skal det også nevnes at jeg setter av kr. 0,- til klær til meg. Jeg har bestemt meg for å ikke kjøpe noen klær i år. Ikke ett eneste plagg. Jeg tror det skal gå bra. Til tross for at jeg ikke har mye klær, så er det jeg har av god kvalitet, så de holder nok ut året. Jeg trenger ingen nye klær. Jeg ser ikke noe poeng i å kjøpe klær som bare skal stables i skuffer og skap.

Det har vært størst spenning knyttet til matbudsjettet. Som de fleste andre, så har jeg ikke hatt peiling på hvor mye som har vært brukt på dette. Etter all sannsynlighet har det vært alt for mye. Jeg holder stålkontroll på hvilke tilbud som finnes i butikkene og har vi bruk for noe av det, så blir det handlet inn. Jeg vet også, etter hvert, hvilke av billigmerkene som er brukbare og ikke. Tro meg, her er det mye å spare! Når kjøttdeig selges til halv pris på butikken, fordi den går ut på dato dagen etter, da har jeg noe å gjøre den dagen; det stekes tacokjøttdeig som fryses ned i passe porsjoner. Men alle sparetipsene får komme i ett annet blogginnlegg.

Ja, sånn lever vi. Det er vanvittig godt å ha kontroll og slippe å bruke mastercard til annet enn netthandling (som blir betalt inn med en gang av de som bruker det). Mastercardet som jeg skaffet er til felles bruk i familien, siden guttene til stadighet skal bestille noe fra ett eller annet sted i verden!

Etter at vi kjøpte nytt hus og flyttet for oss selv har jeg ofte fått høre "Jeg fatter ikke at du klarer med det!" Men jeg gjør det! Med god margin! ;)

Hvordan løser andre dette?
Er det fri flyt, eller kontroll?

2 kommentarer:

  1. Her er det total stålkontroll, og regelen er "det har vi ikke råd til", uansett hva det er snakk om. Men, det skal sies at det tærer på å leve på et minimum over lengre tid, så en gang i ny og ne skeier vi ut og kjøper noe vi egentlig kanskje ikke trenger. Da går det veldig mye lettere å fortsette å leve sparsommelig.
    Jeg synes du og gutta dine er superflinke! Og ikke minst vet du at du har en del å gå på så lenge du klarer å spare såpass mye som du gjør. Klapp deg selv på skulderen og skryt av deg selv! :)
    Stor klem!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg tror mange har hatt godt av å si; "Jeg har ikke råd!", selv om de egentlig har det.

      Å leve på et minimum over lang tid gjør at det er fornuftig å skeie ut av og til, som du sier, for å få motivasjon til å fortsette å leve sparsommelig.

      Jeg er faktisk ganske stolt av at vi får det til, for jeg tror de eneste som hadde tro på at jeg skulle klare dette var jeg selv og banken - ja, og kanskje du! ;)

      Klemmer tilbake

      Slett

Tusen takk for at du vil gi meg en kommentar!