torsdag 4. april 2013

Sommerferien 2013!

For en tid tilbake bestilte jeg årets sydentur. I en uke skal jeg og guttene kose oss under Tyrkias sol. Det gleder vi oss veldig til!

Det er første gang vi reiser fra Bodø, men det blir helt sikkert veldig kjekt, for da er det bare halve kjøretiden hjemmefra i forhold til når vi reiser fra Trondheim.

Så fra 26. juni til 3. juli blir det sol og varme på oss!!!

Det er vanvittig mange hoteller og reiseselskaper å velge mellom, men valget falt denne gangen på Ving og hotellet Gardena Beach, ett stykke fra Alanya. All Inclusive gjør at jeg slipper å tenke på mat og drikke under oppholdet, vi kan bare slappe av! :) Siden hotellet ligger så nære stranden ser jeg for meg at jeg kan få flere fine spaserturer med bare føtter i sanden....

Tyrkia er ikke et nytt reisemål for oss, vi har vært der et par ganger før, men det er mange år siden nå. Begge gangene har vi vært i Alanya, så da gjør det ikke noe om dette hotellet ligger på et lite sted ett stykke unna byen. Jeg ser ikke noe poeng i å bruke hele ferien på å gå rundt i "mannskit-butikker" (gutta's navn på alle syden-butikkene). Da kan vi heller bruke tiden på å slappe av og kose oss!!!

Er det noen andre som er begynt å planlegge sommerferien ennå?

12 kommentarer:

  1. Noe å glede seg til :)

    Vi skal også til Alanya 2 uker i juli :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, helt klart noe å glede seg til! Helt fantastisk, faktisk, etter den heller elendige vinteren vi har hatt her i nord.

      Tyrkia er et supert sted!
      Håper dere får en flott tur, dere også! :)

      Slett
    2. Er første gangen vi reiser til Alanya, så tips taes gjerne i mot :)
      Har kun hatt en dagstur til Cesme i Tyrkia for 4 år siden.

      Skal bli godt å komme seg til skikkelig sommer.
      Er ikke bare du som er lei av vinter. Her snør det nå *liker ikke*

      Slett
    3. Jeg vet ikke helt hva jeg skal tipse dere om, for det kommer litt an på hva man liker å gjøre på ferie.

      Kleopatra-borgen er jo verd et besøk. Den ligger på en høyde midt i Alanya. Om nå ikke selve ruinene og historien er interessant, så er utsikten upåklagelig!

      I samme "fjellet", på den siden hvor Kleopatra-stranden er, ligger det en dryppsteinsgrotte. Den går det fint an å besøke som et avbrekk fra strandlivet.

      Og så har de fleste reiseselskapene tilbud om båtturer, turer til Dimcai-grottene og båttur på Manavgat. Fine turer begge to.

      I Alanya sentrum er det også marked et par ganger i uka. Både med de samme varene som de har i "mannskit"-butikkene og et stort grønnsaksmarked. Grønnsaksmarkedet er verd å få med seg, større frukt og grønnsaker skal man lete lenge etter!

      Ellers er det bare å nyte livet og folket!

      Håper dere får en super tur! :)

      Slett
    4. Takker for tips. Avstanden fra hotellet til kleopatrastranden mener jeg var 600m, så vi har hotell da mer i sentrum av alanya.
      Reiser direkte fra ålesund, tyrkia har jo eksplodert de siste årene med charter her i fra på sommer programmet for 2013 er det intet mindre enn 6 avganger til tyrkia i uka. Noe som er mye med tanke på at Vigra er en smule mindre flyplass enn værnes.

      Prisen ble heller ikke så ille 12600 for 2 pers i to uker.
      Grønnsaksmarkedet skal jeg hvertfall ha med meg.
      Samt en god dose "mannskit" butikkene :p

      Slett
    5. Nyt varmen, folket, stranden og ikke minst maten. Smak på noe tyrkisk mat, de har verdens 4. beste kjøkken. Det skal noe til! Men spis på skikkelige steder... der er mye snodig... og "fast-Food" kan man spise hjemme... ;)

      Husk å vær beinhard i prutinga på "mannskit"-butikkene!!! :)

      Slett
  2. Det blir nok ingen sydenferie på oss, men etter de siste lei-av-snøen-innleggene skjønner jeg godt at du vil ha planene klare! Godt å ha noe å glede seg til ;o)

    SvarSlett
    Svar
    1. Huff, ja, det er blitt mye lei-av-snøen-klaging den siste tiden.... men jeg ER lei! ;)

      Heldigvis skinner sola i dag, sånn at jeg har fått bekreftet at den ikke er forsvunnet helt! :)

      Veldig godt å ha noe å glede seg til.
      Har jo planer om en del turer i Norge også, men de blir stort sett her i Nordland, tror jeg. :)

      Slett
  3. Det ser ut til at dere er sikret en trivelig ferie sammen.Vi skal for første gang til Italia.Ei uke har vi leid et stort hus sammen med 5 andre vennepar 5-6 mil nord for Rom. Før vi reiser hjem skal Steinar og jeg forsøke oss på Roma i 4 dager siden så mange har sagt at vi må få med oss Roma. Koselig å ha reiser å se frem til:))
    Kari

    SvarSlett
    Svar
    1. Vi får garantert en super ferie, vi er jo litt sånn "det er ikke så nøye" typer alle tre, så det skal lite til for at vi blir fornøyde. Det eneste vi alle tre kan styre vår begeistring for, for å si det mildt, er hylskrikende småunger... Men siden gutta ikke er 18år, gikk det ikke ann å bestille "kun voksenhotell".... ;)

      Italia og Roma høres magisk ut. Roma har jo så mye historie å by på. Dit skal jeg helt klart en dag i fremtiden. Det blir sikkert kjempekoselig å dele opplevelsen med så mange venner. Og godt vær er dere nesten garantert!

      Reiser er det aller beste å ha å se frem til... ingen tvil... :)

      Slett
  4. Her i Bodø har vi nå blitt enige om en ferie til Danmark for en uke. Vi starter med å ta rendalen på tur sørover + en del andre. Vi skal reise sammen med familien til AB-72 og H711 så vi blir 3 familier i huset. Deretter blir det avslapping og noen cacher i Danmark. Vi har nettopp vært en uke i syden + at vi var i trøndelag i påska. Så cache ferie er helt perfekt selv om man skulle gjerne vært en tur til Finland og fått med seg et Mega event :)

    SvarSlett
    Svar
    1. GLED dere til Rendalen! Selv om cachene ligger som perler på en snor langs veien, så er det er nydelig landskap å kjøre gjennom. Dessuten er CO en kjempetrivelig kar, Kassimaja (hvis jeg husker rett), så ta kontakt med han før dere drar! :) Men vær OBS! der er grusomt stygge hoggorm i Rendalen... ;)

      Cacheferie er alltid en perfekt ferie! Men siden dere skal kjøre... ja, hvor mange uker har dere tenkt å bruke?!?! ;) Bilkjøring og geocaching tar skrekkelig lang tid. Jeg har kjørt den ruta et par ganger - og ting tar tid, kan jeg bare fastslå!!! Og noen av cachene langs E6 er bare helt fabelaktige! :)

      Veldig synd at dere ikke får med dere MEGA-eventet... men NESTE gang?!?! :)

      Slett

Tusen takk for at du vil gi meg en kommentar!