torsdag 16. februar 2012

Blåbærpai og livet hos meg!

Forrige helg laget jeg blåbærpai, med stor suksess. Jeg har aldri pleid å lage dessertpai før, men har nå laget blåbærpai et par ganger - og den er virkelig god.

Oppskriften er enkel; en pk. pai-mix, 2 dl blåbærsyltetøy, 6-8 dl blåbær (frossne, selvplukket), 2 ss potetmel, 1,5 dl sukker og et par ss vaniljesukker. Når jeg har alle ingrediensene klare er det bare å lage paibunnen, kjevle den ut og ha den i formen - forsteke til den har fått litt farge (etter anvisning på pk.) Alt det andre bare blandes godt i en bolle og has i formen, før paien går inn i ovnen igjen i 15-20 minutter.

Denne gangen laget jeg litt havregrynstopping og strødde på. 100 g meltet smør, 2 dl sukker, havregryn nok til en tykk masse og litt vaniljesukker. Blir prima! ;)

Mens jeg holdt på på kjøkkenet kjente jeg at det var rimelig sørgelig å se ut av kjøkkenvinduet; masse, masse kald snø! Vinter i vinduene med mørke potteskjulere og beige gardiner... dette måtte jeg gjøre noe med. Jeg byttet til hvite potter og hengte opp lys grønne gardiner. Det hjalp litt, men ønsket om nytt kjøkken er sterkt - og ble ikke mindre sterkt - for det hjelper lite å prøve å gjøre det koselig der inne slik som det er i dag....

Det er absolutt ingen tegn til vår her hos oss, snøen laver ennå ned i store mengder, varmepumpa går for fullt og jeg fyrer i ovnen. Det hadde nok vært lurt å investere i noen fargerike blomster! Jeg får se på det over helgen, for i helgen skal jeg prøve å få til en tur til Klippen Resort. Det er ikke vinterferie her før neste helg, men vi har foreløpig ingen plan for den uka!

Nå skal jeg ta fatt på dagens gjøremål og ønsker dere
- en strålende dag!

8 kommentarer:

  1. Ha en fin dag du også, snuppa!

    SvarSlett
  2. Åhh...det så veldig godt ut:O) Blåbærpai er veldig godt, sikkert godt med havre på toppen. Tenker jeg må lage det en dag i nærmeste fremtid. Ha en strålende dag:O)

    SvarSlett
    Svar
    1. Blåbærpai er slett ikke så dumt, nei! Men med tanke på hvor utrolig mange kalorier det er i den, er det nok ikke hverdagskost! Håper du får en flott kveld videre! :O)

      Slett
  3. Men så gott det där såg ut.. :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ingen tvil om at den er god... med vaniljekrem til... mmmm... ;)

      Slett
  4. Det er en ting jeg har tenkt mange ganger, og det er at jeg synes ditt forhold til vinteren ikke passer med deg som person, om du skjønner hva jeg mener. Du er positiv til vær og vind, selv når du skal på tur, du virker positiv ellers også, også hater du vintern, den kalde fantastiske tida, det forstår jeg ikke. Man kan jo ikke ake, bygge snømenner og lage snøengler på sommern ;) Uansett, ønsker deg en flott dag videre :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Kjære Roffen! Nå har det seg sånn at jeg mener det finnes vinter og VINTER! Vinter med sol, -2 og et hvitt teppe på bakken; SUPERT! VINTER med overskya, -15 til -35, er noe av det mest groteske jeg vet om! Og hos oss er det nok flest VINTER-dager, og de HATER jeg. Går ikke ann å være ute i under -15 og kose seg; det er bare kaldt og ekkelt... går ikke ann å lage snømann da heller....

      Jeg er en vår, sommer og høst person. MEN jeg liker å være ute i snøen når det er levelige temperaturer... er bare så sjelden det er sånn... og HATER vinter-oppstøtene mine kommer nok når det er helt for JÆVLI kaldt ute... ;)

      Forstår du nå, vennen?!?! ;)

      Kos deg masse i dag, du også!

      Slett

Tusen takk for at du vil gi meg en kommentar!