søndag 26. februar 2012

Geocaching - Nye kart!!!

Slik så kartene ut etter at Google-kartet forsvant!
Etter at Google ville ha betaling for store nettsiders bruk av deres kart, fjernet Geocaching de fine kartene sine og vi satt igjen med noen ganske så ubrukelige kart med bare de store veiene... alle skogsbilveiene ble borte og planleggingen av cacheturer ble fryktelig vanskelig. Problemet rammet hardest for oss som bor i "ingenmannsland", mens de ennå fungerte sånn høvelig for storbyfolket.

Men med flere millioner brukere av geocaching ble problemet kortvarig; diskusjonen gikk ivrig på Facebooksiden til Geocaching Norge - og etter hvert kom løsningen ramlende i fanget mitt;

Ved å bruke nettleseren Firefox, som kan lastes ned via http://firefox.no/, åpne Firefox, så laste ned programmet Greasemonkey  ved å følge de instruksjonene du får. Når du så legger ned og starter opp igjen Firefox, da får du opp en liten apekatt øverst i høyre hjørne av skjermbildet.
    Så limer du inn http://www.sjaastad.org/greasemonkey_googlemaps.user.js
    (klipp ut og lim inn) i Firefox (åpne ei ny side) og da skal det være tilgang til mange flotte kart inne på Geocaching.

    Inne på Geocaching siden leter du opp kartet, og oppe i høyre hjørne på dette ligger det et tegn som ligner på 3 små ark, klikk der. Da kommer det opp veldig mange forskjellige karttyper. I Norge synes jeg Statens Kartverk sitt TOPO kart var helt fabelaktig! Der er til og med stiene tegnet inn!!! :)

    I Sverige fant jeg ut at Eniro-kartet ble best... :)

    Ingenting er så ille at det ikke er godt for noe, jeg er i allefall veldig fornøyd med at jeg synes de nye kartene ble veldig mye bedre enn de gamle!!!

    Med Firefox og tilleggsprogrammene fikk jeg dette fine kartet!
    Det øverste bildet og det nederste bildet, er helt identiske, bare med forskjellige kartvalg! Ingen tvil om at det nederste er å foretrekke når man skal planlegge en tur! :)

    Jeg håper beskrivelsen kan hjelpe andre som sliter med de gamle kartene - og irriterer seg ROSA over hvor elendig det ble! Selv takker jeg folket på Geocaching Norge sin Facebookside - og ikke minst Kjersti-Pilaris for all den fantastisk gode hjelpen jeg fikk for å få dette til!!! :D

    TeamSkoglund er fornøyd.no!!!

    3 kommentarer:

    1. Jeg er strålende fornøyd med at noen har funnet ut at man kunne gjøre det på denne måten, og det er bare koselig å kunne være til hjelp, snuppa! Jeg kan jo ikke få deg hektet på noe som plutselig blir borte, uten å prøve å rette opp i det igjen ;)

      SvarSlett
      Svar
      1. Det er bra du tar ansvar, Kjersti! Helt enig med deg; få meg hekta og ikke følge opp?!?! Nei, det hadde vært for ille!!! he, he...

        Jeg er kjempefornøyd med de nye kartene. Funker fjell!!! :)

        Slett
    2. tusen takk for at du kikket innom bloggen min! Du har jo mange fine bilder du også da :-) Jeg har selv bodd på Mo i noen år (94-97) så jeg kjenner stedene :-)

      SvarSlett

    Tusen takk for at du vil gi meg en kommentar!