søndag 5. februar 2012

"Soria Moria"

"Livet er det som skjer deg mens du planlegger alt det andre du skal gjøre."

Jeg kom til å tenke på dette sitatet da jeg så et av mine favorittmalerier på nettet for noen dager siden. Theodor Kittelsen sitt "Soria Moria" som han malte i 1881. De fleste forbinder nok bildet med eventyret om "Askeladden", for meg symboliserer det alt det vakre ved å være på tur.

Jeg er nok en av de som lar livet spinne videre, mens jeg drømmer og planlegger alt det andre jeg skal gjøre... Er ikke det egentlig helt skrekkelig?

Selv om jeg bruker mye tid på å planlegge fjellturer og reiser - og dermed lar livet surre videre rundt meg, uten å delta - så føles det verd det når turen eller reisen er en realitet. Mye i livet krever planlegging, men det ville vært veldig trist om det ikke ble noen realitet av alle planene, slik at all den tiden jeg har brukt på å planlegge - bare blir liv som har passert, ikke liv som er levd...

Har du tenkt over dette?
- "Livet er det som skjer deg mens du planlegger alt det andre du skal gjøre."

6 kommentarer:

  1. Hver eneste dag tenker jeg over det, og jeg føler meg ganske stillesittende og fast. Alle planene man har står på stedet hvil siden man ikke har noen anelse om hva fremtiden bringer, og nåtiden ikke gir spillerom for å sette planene ut i liv. Blæh.

    SvarSlett
    Svar
    1. Kjære pessimisen (eller realistisk optimist?) min!!! INGEN av oss vet hva morgendagen bringer. Men husk at uansett hva som skjer, så ordner alt seg til slutt, på en eller annen måte. Kanskje ikke helt som vi hadde tenkt eller planlagt, men til slutt ordner det seg. Ikke sannt?!?! ;)

      Slett
    2. Pessimist eller realistisk optimist, det er meg uansett *ler* Og jo da, jeg vet jo at alt ordner seg til slutt. Det er bare ikke alltid like lett å se det. Men ser jeg bakover, ser jeg jo at alt har ordnet seg tidligere :)

      Slett
    3. he, he... All tidligere erfaring forteller oss at alt ordner seg til slutt, men livet hadde vært mye enklere om våre erfaringer kom fra fremtiden!!! :)

      Slett
  2. Godt poeng, som er lett å gløyma... Skal prøva å leva litt meir medan eg gjer det... I alle fall i dag:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er veldig lett å glemme... jeg kjenner jeg må bli litt flinkere til å ikke bare la livet bare bli dager som går, de må bli dager som leves! :)

      Slett

Tusen takk for at du vil gi meg en kommentar!