lørdag 13. juli 2013

Underverker i ditt lokalmiljø!

Umskartjønna kl 01, natt til 13. juli 2013
Ofte tror og tenker vi at vi må reise langt og lenger enn langt for å oppleve noe eller se noe.

Ferieturen må gå til utlandet eller hele E6 - Norge på langs. Vi tror at det er den eneste måten å få sett og opplevd noe nytt.

Men hvis vi nå stopper opp og tenker oss om, er det ikke da sånn at det faktisk er en hel del mennesker som reiser til nettopp det stedet der hvor vi bor, bare for å se landskap og oppleve noe i vårt nærmiljø?

Hvis vi lukker øya og nullstiller hjernen, er det med ganske stor sannsynlighet at vi an oppleve noe helt nytt i vår egen by eller tettsted. Hvis vi nå bare ser oss rundt med andre øyne.

Bare her i min kommune finnes det mange opplevelser som ingen egentlig legger merke til. Vi har flotte fjell og fiskevatn. Vi har badeland og shoppingmuligheter, som trekker folk fra hele Helgeland.  Vi har Svartisen og store grotter, som trekker folk fra alle kroker i Europa - og merkelig nok er det mange ranværinger som aldri har vært der! Om vinteren er alpinanlegget åpent, det er ikke stort, men flott likevel. Vi bare ser ikke gullkornene våre.

Selv om jeg er glad i å reise og oppleve andre deler av Norge og resten av verden, så er jeg glad for at jeg også ser de flotte omgivelsene jeg bor i og alt de faktisk har å by på. Naturen og livet rundt meg. Så i dag er min oppfordring til dere der ute;

La dette være dagen da du oppdager
underverkene rett utenfor ditt eget stuevindu!

Gå ut med nye, åpne øyne, kanskje du ser og opplever noe flott rett ved siden av der du bor?

Jeg ønsker dere en opplevelsesrik dag!

4 kommentarer:

  1. Du har heilt rett :) Kjem rett frå super tur i skogen og ned til sjøen her. Berre meg og bølgelyd, kunne vore der i timavis. Ja eigentleg hatt soveposen med og høyrt på sjølyd heile natta. Det skal verta om det berre slutter med regnet, og går over til govær. Slik er det hos meg (har jo eigentleg mest lyst å ha denne perla for meg sjølv,haha). Ha ein fin sommar fortsatt,og kjem du hit skal eg visa deg plassen "min" :) helsing fitjarbu

    SvarSlett
    Svar
    1. Søkk våt sovepose, siden syndefloden er over oss, hvis du skulle hørt på bølgeskvulp hele natta under åpen himmel.... ;)

      Aner jo ikke hvor du holder til, fitjarbu... ellers skulle jeg prøvd å legge kursen innom en gang! :)

      Slett
  2. Man er generelt dårlig på å være turist i eget nærmiljø/egen by, men du har helt rett, det finnes så mye fint i ens eget område at man absolutt burde få opp øynene for det. Og det å se på hva turister besøker når de kommer til ens egen by er et veldig godt tips!
    Eller så kan man begynne med geocaching ;) Har ikke tall på hvor mange steder i Halden jeg har besøkt for første gang bare på grunn av geocachingen :)
    God søndagsklem nordover!

    SvarSlett
    Svar
    1. Turist i eget nærmiljø? Det var en god tanke. Jeg tror de aller fleste burde være flinkere til nettopp å være det!

      Geocaching er helt klart en fin måte å se nye steder i eget område! Ingen tvil om det. Jeg har også vært på utaldige steder som jeg ellers ikke ville satt mine føtter, nettopp på grunn av geocachinga!

      Klemmer

      Slett

Tusen takk for at du vil gi meg en kommentar!